SOSYAL BECERİ ÖĞRETİMİ İZİN İSTEME BECERİSİ
1.Öğrenci
Bilgileri
Öğrencinin Adı-
Soyadı:
Yaşı: 8
Tanısı: Down Sendromu
Uygulamacı: Kağan BACAKSIZ
2.Öğrencinin
Hangi Sosyal Becerilere İhtiyacı Var?
Hazırlanan
kontrol listesi öğretmen ile birlikte dolduruldu. Yazılı yönergelere uyma, geri
bildirim verme, sınıf kurallarına uyma, okul kurallarına uyma, izin isteme,
rica etme, sırasını bekleme, bir işi zamanında bitirme, sorumluluklarını yerine
getirme, çevreye saygı duyma, ikna etme, acil numaraları arama ve boş zamanını
uygun kullanma, becerilerinin
eksik olduğu belirlenmiştir.
3.Çalışılacak
Olan Sosyal Beceri: İzin isteme becerisi
a) Beceri Nasıl
Belirlendi?
Öğrenci
için‘‘Sosyal Beceri Kontrol Listesi’’ hazırlandı. Hazırlanan bu liste öğretmen
ile yapılan görüşmelerden yola çıkılarak dolduruldu. Ayrıca öğrencinin okuldaki
davranışları da gözlemlendi.
b) Beceri Neden
Seçildi?
Yapılan
görüşme ve gözlemler sonucunda öğrencinin öncelikli ihtiyacının izin isteme
becerisi olduğu belirlendi. Öğrencinin izin isteme becerisine sahip olmaması
ailesi ve çevresini olumsuz etkilemektedir. Öğrencinin izin istememesi de onun
sosyal kabulünü olumsuz etkilemektedir. Bu sebeplerden dolayı çocuk için
öncelikli olarak bu beceri seçilmiştir.
4.Önkoşul
Beceriler
Ø
Sözel
ifadeleri aldığını belli eden jest ve mimikler yapar.
Ø
Sözel
yönergelere uygun tepkiler verir.
Ø
İki
ya da üç cümlelik yönergeleri takip eder.
Ø
Dikkatini
5–10 dakika anlatılan hikâyeye yöneltir.
Ø
Yetişkini
sözel olarak taklit eder.
Ø
İnsanlarla
sözle veya işaretle iletişim kurar.
5.Kullanılacak
Yöntem
Doğrudan
Öğretim Yöntemi
6.Ortam
A)Öğretim
Ortamı:
Beceri analizi tablosu öğrencinin görebileceği şekilde karşısına asılır. Ortam
sessiz, ışık alabilmekte ve dikkat dağıtıcı etmenlerden arındırılmıştır.
B)Öğretim Oturum
Biçimi:
Öğrenci ile öğretmen göz teması kurabilecek şekilde karşılıklı olarak oturur.
7.Kullanılacak
Pekiştireç:
Sembol Pekiştireç:
Yıldız
öğrenci kartı ( 5 tane gülen yüz aldığı zaman öğrenciye verilir.)
8.Kullanılacak
Pekiştirme Tarifesi
Ayrımlı
Pekiştirme Tarifesi
9.Beceri Analizi
İzin
İsteme Becerisi:
·
Kullanacağı
malzemeye karar verir.
·
Eşyasını
alacağı kişinin yanına gider.
·
Eşyasını
alacağını kişinin gözlerine bakar.
·
‘…..’
kullanabilir miyim?’ der.
10.Öğretim
Süreci
Öğrenci
beceriyi hiç bilmediği için öğrencide beceri eksikliği vardır. Beceri sınıfın
ortak gereksinimi olmadığıiçin bireysel öğretime karar verildi.
A. Öğrencinin
hedef beceriyi fark etmesini sağlamak ve beceriyi öğrenciye tanıtmak
Hedef
beceriyi öğrenciye fark ettirmek için seçtiğimiz yöntem hikâye okumaktır.
Okunacak hikâye şu şekildedir:
‘‘Şule
sabah okula gitmek için hazırlanıyordu. Çantasını hazırladı, son kontrollerini
yaparken kaleminin çantasında olmadığını fark etti. Abisinin odasına gitti ve
kalemi aldı. Abisi salonda Şule ile karşılaştı. Kalemi Şule’de görünce abisi
Şule’ye çok kızdı. Şule bu duruma çok üzüldü.
Hikâye
okunduktan sonra hikâye hakkında öğrenciye sorular sorarak hedef beceriyi fark
etmesi sağlandı.
Canlandırma hakkında sorular sorulur.
Şule nasıl davrandı?
Şule neden bu şekilde davrandı?
Şule kalemi almak için izin aldı mı?
Abisi ne yaptı?
Şule ne hissetti?
Şule ne yapmalıydı?
B. Hedef
becerinin analiz edilmesi
Önceden
belirlenen becerinin beceri analizi yapılmış ve öğrencinin görebileceği boyutta
alt beceriler tahtaya asılmıştır. Bu aşamada öğretmen tüm adımları yavaşça
okuyarak beceri sırasında ne yapması gerektiğini öğrenciye anlatmış olur.
Ardından basamaklar bir kez de öğrenci ile tekrar edilir.
1. Nesne isteyeceği arkadaşına döner.
2. İhtiyaç duyduğu nesneyi almak için
arkadaşından izin alır.
3. Nesneyi arkadaşı kullanıyorsa, işinin bitmesini
bekler.
4. Nesneyi arkadaşından alır.
5. Nesneyi kullanır.
6. İşi bitince nesneyi arkadaşına iade eder.
7. Arkadaşına teşekkür eder.
C. Model Olma
Bu
aşamada öğretmenlerden Kağan BACAKSIZ öğrenci oldu. Öğretmen basamakları yüksek
sesle okuyarak model oldu. Ayrıca hikâyenin konusu ile
model olma basamağı örtüşmektedir. Bu aşamadan önce öğrenciye model olunacağı
ve öğretmenin öğrenci rolünde olacağı açıkça belirtilmiştir. Her aşamadan önce
beceri analizindeki yapılması gereken basamaklar açıkça söylendi ve öğrencinin
bu basamakları net bir şekilde görmesi sağlandı.
D. Rol Oynama /
Prova Etme
Öğretmenin
model olmasından sonra aynı basamaklarla becerinin öğrenci tarafından
gerçekleştirileceği öğrenciye anlatıldı. Bu aşamada hikayenin konusuyla paralel
gitti. Öğretmen yönergeyi verdikten sonra analizdeki basamaklar sesli bir
şekilde okundu. Her okunan basamağın öğrenci tarafından yapılması beklendi.
Zorlandığı aşamada öğrenciye yardım sunuldu (sözel ipucu). Öğrencinin aktif
olması sağlandı.
Ödüllendirme: Beceri
analizindeki her basamak okunarak öğrencinin rol oynama bölümünde
gerçekleştirebildiği basamaklara gülen yüz yapıştırıldı. Toplamda 5 gülen yüze
sahip olduğu için ‘yıldız öğrenci’ kartı verildi. Çalışmaya başlamadan önce
ödüllendirme hakkında öğrenciye bilgi verildi.
SOSYAL BECERİ KONTROL LİSTESİ
|
Beceri uygun, kullanıyor.
|
Beceri uygun değil, kullanamıyor.
|
||
1.Karşısındaki kişiyi dinler.
|
+
|
|
||
2.İletişimi başlatır.
|
+
|
|
||
3.Başkalarının başlattığı iletişimi sürdürür.
|
+
|
|
||
4.Devam eden bir etkinliğe katılır.
|
+
|
|
||
5.Sınıfa uygun şekilde girer.
|
+
|
|
||
6.Verilen görevi tamamlar.
|
+
|
|
||
7.Uygun şekilde dikkat çeker.
|
+
|
|
||
8.Sözlü yönergelere uyar.
|
+
|
|
||
9.Yazılı yönergelere uyar.
|
|
-
|
||
10.Geri bildirim ister.
|
+
|
|
||
11.Geri bildirim verir.
|
|
-
|
||
12.Grup etkinliklerine katılır.
|
+
|
|
||
13.Eşyalarını paylaşır.
|
+
|
|
||
14.Sınıf ara-gereçlerini düzenli
kullanır.
|
+
|
|
||
15.Sınıfın kurallarına uyar.
|
|
-
|
||
16.Okulun kurallarına uyar.
|
|
-
|
||
17.Alay edilme ile baş eder.
|
+
|
|
||
18.Yardım ister.
|
+
|
|
||
19.Yardım eder.
|
+
|
|
||
20.Selamlaşır.
|
+
|
|
||
21.İzin ister.
|
|
-
|
||
22.Teşekkür eder.
|
+
|
|
||
23.Rica eder.
|
|
-
|
||
24.Soru sorar.
|
+
|
|
||
25.Öfkesini kontrol eder.
|
+
|
|
||
26.Sorulara cevap verir.
|
+
|
|
||
27.İşbirliği yapar.
|
+
|
|
||
28.Sıraya girer.
|
+
|
|
||
29.Sırasını bekler.
|
|
-
|
||
30.Duygularını ifade eder.
|
+
|
|
||
31.Başkalarının duygularını anlar.
|
+
|
|
||
32.Sırada uygun oturur.
|
+
|
|
||
33.Bir işi zamanında bitirir.
|
|
-
|
||
34.Boş zamanını uygun kullanır.
|
|
-
|
||
35.Devam eden bir etkinliğe katılır.
|
+
|
|
||
36.Suçlanma ile baş eder.
|
+
|
|
||
37.Özür diler.
|
+
|
|
||
38.Sorumluluklarını yerine getirir.
|
|
-
|
||
39.Arkadaşlık kurar.
|
+
|
|
||
40.Parmak kaldırarak söz alır.
|
+
|
|
||
41.Dürüst davranır.
|
+
|
|
||
42.Çevresindeki kişilere saygı duyar.
|
|
-
|
||
43. Adresini söyler.
|
+
|
|
||
44.Çevreye saygı duyar.
|
|
-
|
||
45.Hoşgörülü davranır.
|
+
|
|
||
46.Kavgadan uzak durur.
|
+
|
|
||
47.İkna eder.
|
|
-
|
||
48. ‘Hayır’ der.
|
+
|
|
||
49. Kendini tanıtır.
|
+
|
|
||
50.Acil numaraları arar.
|
|
-
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder