12 Ağustos 2017 Cumartesi

Özel Eğitim - Kelime Yöntemi İle Okuma Yazma

DERS: TÜRKÇE
SÜRE:
ORTAM: Sınıf
UDA: Öğrenci kurallarına uygun okur ve yazar.

ÖĞRETİMSEL AMAÇLAR:
Öğrenci  %100 doğrulukta söylemesi istenen kelimeleri söyler.
Öğrenci  %100 doğrulukta yazması istenen kelimeleri yazar.
Öğrenci  %100 doğrulukta okuması istenen kelimeleri okur.

Öğrenci  %100 doğrulukta söylemesi istenen heceyi söyler.
Öğrenci  %100 doğrulukta yazması istenen heceyi yazar.
Öğrenci  %100 doğrulukta okuması istenen heceyi okur.

Öğrenci  %100 doğrulukta söylemesi istenen sesi söyler.
Öğrenci  %100 doğrulukta yazması istenen sesi yazar.
Öğrenci  %100 doğrulukta okuması istenen sesi okur.

Öğrenci söylemesi istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan heceyi söyler.
Öğrenci yazması istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan heceyi yazar.
Öğrenci okuması istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan heceyi okur.

Öğrenci söylemesi istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan kelimeyi söyler.
Öğrenci yazması istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan kelimeyi yazar.
Öğrenci okuması istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan kelimeyi okur.

Öğrenci söylemesi istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan cümleyi söyler.
Öğrenci yazması istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan cümleyi yazar.
Öğrenci okuması istendiğinde %100 doğrulukta oluşturulan cümleyi okur.

ÖNKOŞUL BECERİLER:
1.      Dikkatini 10 dakika süreyle etkinliğe odaklayabilir.
2.      Yönergeleri uygun şekilde anlar ve yerine getirir.
3.      Dik ve eğik çizgi çizer.
4.      Eşleme becerilerine sahiptir.
5.      Önüne konan kelimeyi bakarak yazar. (Ama ne yazdığını okuyamaz.)
6.      Renkleri sayar.
7.      El-göz koordinasyonuna sahiptir.

ÖĞRETİM ARAÇ-GERECİ:
·         Kelime, hece, harf, cümle fişleri
·         Döner küp
·         Balon
·         Yap-boz
·         Tombala
·         Ağaç


DEĞERLENDİRMEDE KULLANILACAK ARAÇ-GEREÇ:
·         Kelime, hece, harf, cümle fişleri

                  
KULLANILACAK PEKİŞTİREÇLER:
·         Sosyal pekiştireçler( top oynama,atkı,aferin,bravo..)
·         Birincil pekiştireç (çikolata)


PEKİŞTİRME TARİFESİ:  
·         Sürekli pekiştirme (Öğrenci her doğru cevabında sözel olarak pekiştirilecektir.)

ÖĞRETİM YÖNTEMİ: Eş zamanlı ipucuyla öğretim
ÖĞRETİM SÜRECİ:

Hedef uyaran: Oku, yaz, söyle, göster

Kontrol edici ipucu:
Kelime çözümleme (masa,yaka)
Hece çözümleme (ma, sa ve ya, ka)
Harf çözümleme (m,y,k,s,a)
Hece birleştirme (ak,ay,)
Kelime birleştirme (ayak, kaya)          
Cümle birleştirme ( Kaya masaya otur, Oya yama yap)

Öğrenci tepkilerine nasıl karşılık verileceği: (pekiştirme veya düzeltme)
1.      Öğrenci tepki vermezse; öğrencinin dikkati çekilecek ve yönerge tekrar verilecek
2.      İpucundan sonra yanlış tepki verdiğinde; düzelt
3.      İpucundan sonra doğru tepki verdiğinde; pekiştir

Denemeler arası süre: 5 saniye  (Öğrencinin durumuna ve materyal hazırlamaya göre bu süre değişebilir.)

Yanıt aralığı: 4-5 saniye
Planda öğretim sürecinin içeriği: Dersin başında öğrenciyle kısa bir sohbet edilir ve derse geçilir.
İlk aşama olarak öğrencinin bildiği kelimelerin resimlerle eşleştirilerek ezberletilmesi sağlanır. Sonra masa görüntüsünden ve masa yazılışından oluşan yap-boz çocukla oynanır. Ardından masa kelimesi metin içinde buldurulur. Sonra deftere yazdırılır. İçinde masa kelimesi olan ve olmayan kelime fişleri tombala torbasından çekilir masa yazanlar masaya bırakılır masa olmayanlar çöpe atılır. Bu şekilde kelimeler ezberletilir. Kelimeler ezberletilirken her yazdığı okutulur.
İkinci aşamada ilk olarak masa ve yaka kelimelerini öğrenciye okutturulup yazdırılır değerlendirme bu şekilde yapılır. Öğrenciye ezberletilen kelimeler sorulur. “Şimdi biz bu kelimeleri hecelerine ayıracağız” diyerek kelimeler döner küpten hecelerine ayrılır heceler okutulur ve yazdırılır.
Üçüncü aşamada ilk olarak öğrenciye öğretilen heceler hece fişlerinden sorulur okutturulur, bu şekilde değerlendirme yapılır. Sonra hecelerin hatırlatılmasıyla başlanır. “Burada ne yazıyor” diye sorulur. Öğrencinin heceyi söylemesi beklenir. Sonra heceler seslere bölünür. Bölünen hecede hangi seslerin olduğu söylenir . Ve “ Şimdi sen söyle burada ne yazıyor? Öğrencinin 4-5 saniye içinde tepki vermesi beklenir. Daha sonra öğrencinin önüne bir karton konulur ve öğrenilen sesler kartonda buldurulur. Daha sonra karton üzerinde öğrenciye yazdırılır ve okutturulur. Ardından ses kılavuz çizgiler üzerinden tahtaya yazılır ve okunur. Daha sonra öğrenciye yazdırılır ve okutulur. Devamında ses deftere yazdırılır ve okutulur..
Dördüncü aşamada ilk olarak öğrenciye öğrenciye öğrendiği heceler okutturulur bu şekilde değerlendirme yapılır. Hece öğretiminde önce önceden konumlandırılmış olan ağaç öğrenciye tanıtılır daha sonra tek tek meyve parçalarını toplaması istenir meyve parçaları birleştirilir ortaya çıkan heceler öğrenciye okutulur ve defterine yazdırılır.
Beşinci aşamada ilk olarak öğrenciye daha önce öğrendiği heceler sorulur bu şekilde değerlendirme yapılır. Yeni öğretilen hecelerden yeni kelimeler döner küpten öğretimi yapılır ve okutulur. Öğretmen öğretimi yapılan kelimeleri tahtaya yazar öğrenciden defterine yazması istenir.
Son aşamada il olarak öğrencinin öğrenmiş olduğu yeni kelimeler öğrenciye sorulur bu şekilde değerlendirme yapılır.Daha sonra öğrenciden önceden hazırlanmış olan balonları şişirmesi istenir balonlar duvara asılır ortaya çıkan cümle öğrenciye okutturulur, öğretmen tahtaya cümleyi yazar ve öğrenciden defterine yazmasını ister.
Veri kayıt yöntemi (öğretim sürecinde):

Bildirim
Ölçüt
Yönerge
Sonuç
Öğrenci kendisinden istendiğinde “masa,yaka,yasa,kaya,yama,ayak,kasa” kelimesini okur, yazar ve söyler.

%100
Önündeki kağıda bak ne yazığını
-söyle
-oku
-yaz

Öğrenci kendisinden istendiğinde “ma,ya,ka,sa,ak,ay,” hecesini okur, yazar ve söyler.

%100
Önündeki kağıda bak ne yazığını
-söyle
-oku
-yaz

Öğrenci kendisinden istendiğinde “m,a,s,y,k” harflerini okur, yazar ve söyler.

%100
Önündeki kağıda bak ne yazığını
-söyle
-oku
-yaz

Öğrenci kendisinden istendiğinde “Oya yama yap. Ve Kaya masaya otur.” cümlelerini okur, yazar ve söyler.

%100
Önündeki kağıda bak ne yazığını
-söyle
-oku
-yaz


Etkinlik

Genelleme aşamasında öğrenciye öğrenilen harf, hece, kelime ve cümlelerle ilgili çalışma kağıdı verilir.
https://www.youtube.com/watch?v=3MEsg1BVB3E

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Özel Eğitim - Kelime Yöntemi İle Okuma Yazma

DERS: TÜRKÇE KONU: KELİME YÖNTEMİ İLE OKUMA YAZMA SÜRE: ORTAM: Sınıf UDA: Öğrenci kurallarına uygun okur ve yazar. ÖĞRETİMSEL A...