ÖĞRETİM
PLANI
Kavram: Çiftlik Hayvanları
Ortam: Bireysel eğitim sınıfı
Süre: 15-20 dakika
Performans Düzeyi: Öğrenci çiftlik
hayvanlarından tavuk ve atı söyler.
Önkoşul beceriler:
Ø Öğrenci taklit
etme becerisine sahiptir.
Ø El-göz koordinasyonuna
sahiptir
Ø En az %90
doğrulukta katılım gösterir.
Ø Çalışmaya yönergelere
uyar.
Ø Sözel
yönergeleri takip eder ve uyar.
Ø Ayırt etme
becerisine sahiptir.
Öğretim Yöntemi: Doğrudan Öğretim Yöntemi
Bu öğretim
yönteminde öğretilecek olan kavram olumsuz örneğiyle birlikte verilir.
Öğrencinin Tepkisine Nasıl Tepki Verileceği: Öğrenci doğru
tepki verdiğinde öğrenciye sosyal pekiştireçlerden olan “aferin” verilir.
Öğrenci yanlış tepki verdiğinde ise öğretim tekrarlanır.
Pekiştirme
Tarifesi: Sürekli
pekiştirme (Her doğru cevaptan sonra pekiştireç verilir.)
Kullanılacak
Pekiştireçler: Aferin,
harikasın, bravo, süpersin gibi sosyal pekiştireçler.
Kavram Analizi:
İlişkili
Niteliği: Canlı olması, hareket etmesi,
beslenmesi,
|
|
İlişkisiz
Niteliği: Evcil olması, rengi,
|
|
Olumlu Örnekler:
|
Olumsuz
Örnekler
|
At resmi olan nesne kartı
|
Ev resmi olan nesne kartı
|
Koyun resmi olan nesne kartı
|
Araba resmi olan nesne kartı
|
İnek resmi olan nesne kartı
|
Bisiklet bulunan mavi nesne kartı
|
Tavuk resmi olan nesne kartı
|
Bilgisayar şekli olan sarı küçük
nesne kartı
|
|
Ayı resmi olan nesne kartı
|
|
Aslan resmi olan nesne kartı
|
|
Baykuş resmi olan nesne kartı
|
|
Kartal resmi olan nesne kartı
|
Öğretim
Süreci: Ders
doğrudan öğretim yöntemine göre işlenecektir.
Amaçlar:
Uzun
Dönemli Amaç:
Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarını söyler.
Kısa
Dönemli Amaç-1: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından atı söyler.
Kısa
Dönemli Amaç-2: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından koyunu söyler.
Kısa
Dönemli Amaç-3: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından ineği söyler.
Kısa
Dönemli Amaç-4: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından tavuğu söyler.
Araç
Seti 1: İnek
ve tavuk resmi olan nesne kartı, bisiklet ve bilgisayar resmi olan nesne kartı.
Araç
Seti 2: İnek
ve tavuk resmi olan nesne kartı, baykuş ve aslan resmi olan nesne kartı.
Değerlendirme:
Doğrudan öğretim yönteminde öğretim
gerçekleştirildikten sonra dersin sonunda kavramı öğrenip, öğrenmediği ölçüt
bağımlı ölçü aracı uygulanarak değerlendirilir. Bireyin doğru tepkileri ölçüt
bağımlı ölçü aracında “+” olarak işaretlenir. Yanlış tepkileri “-“ olarak
işaretlenir.
Değerlendirme
Araç Seti: İnek
ve koyun maketi, bizon maketi, çita maketi, deve maketi.
DERS
PLANI
Ders: Sosyal Bilgiler
Kavram: Çiftlik Hayvanları
Süre: 15-20 dakika
Ortam: Bireysel eğitim sınıfı
Öğretim Yöntemi: Doğrudan Öğretim Yöntemi
Önkoşul beceriler:
Ø Öğrenci taklit
etme becerisine sahiptir.
Ø El-göz
koordinasyonuna sahiptir
Ø En az %90
doğrulukta katılım gösterir.
Ø Çalışmaya yönergelere
uyar.
Ø Sözel
yönergeleri takip eder ve uyar.
Ø Ayırt etme
becerisine sahiptir.
Amaçlar:
Uzun
Dönemli Amaç:
Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarını söyler.
Kısa
Dönemli Amaç-1: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından ineği söyler.
Kısa
Dönemli Amaç-2: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından tavuğu söyler.
Öğretimde Kullanılacak Araç ve Gereçler:
Araç
Seti 1: İnek
ve tavuk resmi olan nesne kartı, bisiklet ve bilgisayar resmi olan nesne kartı.
Araç
Seti 2: İnek
ve tavuk resmi olan nesne kartı, baykuş ve aslan resmi olan nesne kartı.
Pekiştirme
Tarifesi: Sürekli
pekiştirme (Her doğru cevaptan sonra pekiştireç verilir.)
Kullanılacak
Pekiştireçler: Aferin,
harikasın, bravo, süpersin gibi sosyal pekiştireçler.
Öğretim
Süreci:
Derse
giriş:(Dikkat
çekme, hedeften haberdar etme, önbilgileri kontrol etme)
Öğretmen sınıfa girer ve kısa bir
konuşma yapar. Öğrencinin dikkatini çekmeye çalışır. Öğretmen yaptığı sohbet
ile öğrencilerin ilgisini çiftlik hayvanlarına çeker. Öğretmen kendisinden yola
çıkarak geçen hafta çiftlik ziyaretine gittiğini söyler. Öğrencilere de hiç
çiftliğe gittiniz mi diye sorar. Konuşmanın sonunda öğretmen geçen dersimizde
çiftlik hayvanlarından at ve koyunu öğrenmiştik der. Bu dersimizde yine çiftlik
hayvanlarından inek ve tavuğu öğreneceğiz der.
Dersi sunma:(Uyarıcı
materyalleri sunma, rehberlik etme)
İkinci
adım olarak önceden hazırladığı materyalleri öğrencinin önüne koyar ve
incelemesine izin verir. Daha sonra
araçlarını toplar. Öğrencinin dikkatinin dağılmaması için onun göremeyeceği bir
yere koyar. Ardından ilk araç setini öğrencinin önüne koyar ve öğrenciye
“Önündekilere bak.” komutunu verir. Öğrenci önündekilere baktıktan sonra
öğretmen üzerinde inek resmi olan nesne kartını eline alarak “Çiftlik
hayvanlarından inek” der ve masaya koyar. Daha sonra üzerinde “Bisiklet” resmi
olan nesne kartını eline alarak “Bu çiftlik hayvanı değil” diyerek biraz uzağa
koyar. Bu öğretimi birkaç kez tekrar eder. Öğretmen daha sonra öğrenciye “Hangisi
Çiftlik hayvanı?” şeklinde yönergeyi sunar ve 5 saniye kadar bekler. Öğrencinin
tepkisi doğruysa ‘’aferin ve süpersin’’ gibi sözel pekiştireçlerle davranışı
pekiştirir. Daha sonra “Hangisi çiftlik hayvanı değil” der ve tepki doğruysa
bir sonraki araç setiyle öğretime devam eder. Öğrencinin tepkisi doğru değil
ise aynı araç setiyle doğru tepki alıncaya kadar öğretime devam edilir.
Değerlendirme: Öğretim oturumu
tamamlandıktan sonra, öğretmen değerlendirme için hazırladığı araç setlerine
geçer. Öğretmen, araç setlerini rahat ulaşabileceği ancak öğrencinin dikkatini
dağıtmayacak bir alana yerleştirir. Öğrenciye “Bana bak.” Komutu verilir.
Öğrenci dikkatini öğretmen üzerinde yoğunlaştırdıktan sonra “Şimdi sana
nesneler göstereceğim, sen de o nesneler arasından çiftlik hayvanı olanları
bana söyleyeceksin.” yönergesi sunulur.
Öğrenci,
hazır olduğunu belirten sözel ya da sözel olmayan tepki gösterdiğinde öğretmen
öğrenciyi sözel olarak pekiştirir. Öğretmen ilk araç setini masanın üzerine
koyar. Öğrenciye “Önündekilere bak.” Komutu verilir. Öğrenci masaya baktıktan
sonra “Hangisi çiftlik hayvanı söyle?” hedef uyaranı sunulur ve öğrencinin
yanıt vermesi için 5 saniye beklenir. Öğrenci doğru tepki verirse ölçüt bağımlı
ölçü aracına + konarak bir sonraki araç seti ile değerlendirmeye devam eder.
Öğrenci yanlış tepki verirse, ölçüt bağımlı ölçü aracına – olarak işaretlenir.
Öğrencinin üç araç setiyle sorulan üç sorudan en az ikisine doğru tepki
vermesi, yani çiftlik hayvanı olanı göstermesi gerekmektedir.
BİLDİRİMLER
|
ÖLÇÜT
|
YÖNERGE/SORULAR
|
SONUÇ
|
Öğrenci bir dersin sonunda aynı
büyüklükte, aynı malzemeden 2 maket arasından çiftlik hayvanı olanı söyler.
|
4/4
|
Önündeki maketlere bak çiftlik
hayvanı olanı söyle.
1)
İnek
Maketi – Bizon Maketi
2)
Koyun
maketi – Çita Maketi
3)
İnek
maketi – Deve Maketi
4)
Koyun
maketi – Deve Maketi
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder