12 Ağustos 2017 Cumartesi

Özel Eğitim - Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi

ÖĞRETİM PLANI
Kavram: Çiftlik Hayvanları
Ortam: Bireysel eğitim sınıfı
Süre: 15-20 dakika
Performans Düzeyi: Öğrenci çiftlik hayvanlarından tavuk ve atı söyler.
Önkoşul beceriler:
Ø  Öğrenci taklit etme becerisine sahiptir.
Ø  El-göz koordinasyonuna sahiptir
Ø  En az %90 doğrulukta katılım gösterir.
Ø  Çalışmaya yönergelere uyar.
Ø  Sözel yönergeleri takip eder ve uyar.
Ø  Ayırt etme becerisine sahiptir.
Öğretim Yöntemi: Doğrudan Öğretim Yöntemi
Bu öğretim yönteminde öğretilecek olan kavram olumsuz örneğiyle birlikte verilir.
Öğrencinin Tepkisine Nasıl Tepki Verileceği: Öğrenci doğru tepki verdiğinde öğrenciye sosyal pekiştireçlerden olan “aferin” verilir. Öğrenci yanlış tepki verdiğinde ise öğretim tekrarlanır.
Pekiştirme Tarifesi: Sürekli pekiştirme (Her doğru cevaptan sonra pekiştireç verilir.)
Kullanılacak Pekiştireçler: Aferin, harikasın, bravo, süpersin gibi sosyal pekiştireçler.


Kavram Analizi:
İlişkili Niteliği: Canlı olması, hareket etmesi, beslenmesi,
İlişkisiz Niteliği: Evcil olması, rengi,
  Olumlu Örnekler:
Olumsuz Örnekler
At resmi olan nesne kartı
Ev resmi olan nesne kartı
Koyun resmi olan nesne kartı
 Araba resmi olan nesne kartı
İnek resmi olan nesne kartı
 Bisiklet bulunan mavi nesne kartı                
Tavuk resmi olan nesne kartı
Bilgisayar şekli olan sarı küçük nesne kartı

Ayı resmi olan nesne kartı

Aslan resmi olan nesne kartı

Baykuş resmi olan nesne kartı

Kartal resmi olan nesne kartı

Öğretim Süreci: Ders doğrudan öğretim yöntemine göre işlenecektir.

Amaçlar:
Uzun Dönemli Amaç: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarını söyler.
Kısa Dönemli Amaç-1: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından atı söyler.
Kısa Dönemli Amaç-2: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından koyunu söyler.
Kısa Dönemli Amaç-3: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından ineği söyler.
Kısa Dönemli Amaç-4: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından tavuğu söyler.

Araç Seti 1: İnek ve tavuk resmi olan nesne kartı, bisiklet ve bilgisayar resmi olan nesne kartı.
Araç Seti 2: İnek ve tavuk resmi olan nesne kartı, baykuş ve aslan resmi olan nesne kartı.

Değerlendirme:
Doğrudan öğretim yönteminde öğretim gerçekleştirildikten sonra dersin sonunda kavramı öğrenip, öğrenmediği ölçüt bağımlı ölçü aracı uygulanarak değerlendirilir. Bireyin doğru tepkileri ölçüt bağımlı ölçü aracında “+” olarak işaretlenir. Yanlış tepkileri “-“ olarak işaretlenir.
Değerlendirme Araç Seti: İnek ve koyun maketi, bizon maketi, çita maketi, deve maketi.


DERS PLANI
Ders: Sosyal Bilgiler
Kavram: Çiftlik Hayvanları
Süre: 15-20 dakika
Ortam: Bireysel eğitim sınıfı
Öğretim Yöntemi: Doğrudan Öğretim Yöntemi
Önkoşul beceriler:
Ø  Öğrenci taklit etme becerisine sahiptir.
Ø  El-göz koordinasyonuna sahiptir
Ø  En az %90 doğrulukta katılım gösterir.
Ø  Çalışmaya yönergelere uyar.
Ø  Sözel yönergeleri takip eder ve uyar.
Ø  Ayırt etme becerisine sahiptir.
Amaçlar:
Uzun Dönemli Amaç: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarını söyler.
Kısa Dönemli Amaç-1: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından ineği söyler.
Kısa Dönemli Amaç-2: Öğrenci, bağımsız olarak çiftlik hayvanlarından tavuğu söyler.
  
Öğretimde Kullanılacak Araç ve Gereçler:
Araç Seti 1: İnek ve tavuk resmi olan nesne kartı, bisiklet ve bilgisayar resmi olan nesne kartı.
Araç Seti 2: İnek ve tavuk resmi olan nesne kartı, baykuş ve aslan resmi olan nesne kartı.

Pekiştirme Tarifesi: Sürekli pekiştirme (Her doğru cevaptan sonra pekiştireç verilir.)

Kullanılacak Pekiştireçler: Aferin, harikasın, bravo, süpersin gibi sosyal pekiştireçler.

Öğretim Süreci:
Derse giriş:(Dikkat çekme, hedeften haberdar etme, önbilgileri kontrol etme)
Öğretmen sınıfa girer ve kısa bir konuşma yapar. Öğrencinin dikkatini çekmeye çalışır. Öğretmen yaptığı sohbet ile öğrencilerin ilgisini çiftlik hayvanlarına çeker. Öğretmen kendisinden yola çıkarak geçen hafta çiftlik ziyaretine gittiğini söyler. Öğrencilere de hiç çiftliğe gittiniz mi diye sorar. Konuşmanın sonunda öğretmen geçen dersimizde çiftlik hayvanlarından at ve koyunu öğrenmiştik der. Bu dersimizde yine çiftlik hayvanlarından inek ve tavuğu öğreneceğiz der.


Dersi sunma:(Uyarıcı materyalleri sunma, rehberlik etme)
İkinci adım olarak önceden hazırladığı materyalleri öğrencinin önüne koyar ve incelemesine izin verir.  Daha sonra araçlarını toplar. Öğrencinin dikkatinin dağılmaması için onun göremeyeceği bir yere koyar. Ardından ilk araç setini öğrencinin önüne koyar ve öğrenciye “Önündekilere bak.” komutunu verir. Öğrenci önündekilere baktıktan sonra öğretmen üzerinde inek resmi olan nesne kartını eline alarak “Çiftlik hayvanlarından inek” der ve masaya koyar. Daha sonra üzerinde “Bisiklet” resmi olan nesne kartını eline alarak “Bu çiftlik hayvanı değil” diyerek biraz uzağa koyar. Bu öğretimi birkaç kez tekrar eder. Öğretmen daha sonra öğrenciye “Hangisi Çiftlik hayvanı?” şeklinde yönergeyi sunar ve 5 saniye kadar bekler. Öğrencinin tepkisi doğruysa ‘’aferin ve süpersin’’ gibi sözel pekiştireçlerle davranışı pekiştirir. Daha sonra “Hangisi çiftlik hayvanı değil” der ve tepki doğruysa bir sonraki araç setiyle öğretime devam eder. Öğrencinin tepkisi doğru değil ise aynı araç setiyle doğru tepki alıncaya kadar öğretime devam edilir.


Değerlendirme: Öğretim oturumu tamamlandıktan sonra, öğretmen değerlendirme için hazırladığı araç setlerine geçer. Öğretmen, araç setlerini rahat ulaşabileceği ancak öğrencinin dikkatini dağıtmayacak bir alana yerleştirir. Öğrenciye “Bana bak.” Komutu verilir. Öğrenci dikkatini öğretmen üzerinde yoğunlaştırdıktan sonra “Şimdi sana nesneler göstereceğim, sen de o nesneler arasından çiftlik hayvanı olanları bana söyleyeceksin.” yönergesi sunulur. Öğrenci, hazır olduğunu belirten sözel ya da sözel olmayan tepki gösterdiğinde öğretmen öğrenciyi sözel olarak pekiştirir. Öğretmen ilk araç setini masanın üzerine koyar. Öğrenciye “Önündekilere bak.” Komutu verilir. Öğrenci masaya baktıktan sonra “Hangisi çiftlik hayvanı söyle?” hedef uyaranı sunulur ve öğrencinin yanıt vermesi için 5 saniye beklenir. Öğrenci doğru tepki verirse ölçüt bağımlı ölçü aracına + konarak bir sonraki araç seti ile değerlendirmeye devam eder. Öğrenci yanlış tepki verirse, ölçüt bağımlı ölçü aracına – olarak işaretlenir. Öğrencinin üç araç setiyle sorulan üç sorudan en az ikisine doğru tepki vermesi, yani çiftlik hayvanı olanı göstermesi gerekmektedir.


BİLDİRİMLER
ÖLÇÜT
YÖNERGE/SORULAR
SONUÇ
Öğrenci bir dersin sonunda aynı büyüklükte, aynı malzemeden 2 maket arasından çiftlik hayvanı olanı söyler.


4/4
Önündeki maketlere bak çiftlik hayvanı olanı söyle.
1)      İnek Maketi – Bizon Maketi

2)      Koyun maketi – Çita Maketi

3)      İnek maketi – Deve Maketi

4)      Koyun maketi – Deve Maketi






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Özel Eğitim - Kelime Yöntemi İle Okuma Yazma

DERS: TÜRKÇE KONU: KELİME YÖNTEMİ İLE OKUMA YAZMA SÜRE: ORTAM: Sınıf UDA: Öğrenci kurallarına uygun okur ve yazar. ÖĞRETİMSEL A...