AİLE
İLE İŞBİRLİĞİ
GRUP TOPLANTISI
Grup görüşmesi, eğitim
programlarında kullanılan etkili yöntemlerden biridir. Çünkü ailelerin kendilerine
benzer ailelerle bir araya gelmesi daha olumlu bir ortam oluşturacaktır. Ancak
bu görüşme çok iyi planlanmalı ve demokratik olmalıdır. Öğretmenin grup
toplantısı yapmadan önce yaptıkları şu şekildedir: Öğretmen sınıfında bulunun 4
öğrencinin aileleri ile iletişim kurar. Onlara; toplantının başlangıç ve bitiş
saatini, toplantı yerini, zamanını ve
konusunu anlatan bir yazı gönderir. Toplantının konuları ise; ‘Aile Katılımını
Nedir?’ ,‘Neden gerekli?’ , ‘Nasıl yapılır?’ ve ‘Ailelerin görüşlerini alma’
şeklinde düzenlenmiştir. Ailelerin okula ulaşımı, bilgilendirme yazılarının tüm
ailelere ulaşıp ulaşmadığı ya da toplantı saatinde uygun olup olmadıkları gibi
faktörler göz önünde bulundurulur. Ailelerle öğretmen toplantı yaparken,
öğrenciler ise önceden planlanmış etkinlikleri yapıyor olacaklardır. Toplantı
için bütün koşullar sağlandığında ise öğretmen toplantıya başlar.
Veliler: Ahmet KÖMÜR, Ertuğrul ÖZDEMİR, Esra DEMİR,
Emine KUŞ
Öğrenciler: Hasan KÖMÜR, Zeynep ÖZDEMİR, Hakan
DEMİR, Berfu KUŞ
Öğretmen: Hoş geldiniz,
nasılsınız? (Güler yüzlü ve samimi bir şekilde.)
Ahmet Bey: İyiyiz, Kağan
Bey siz nasılsınız?
Öğretmen: Ben de iyiyim. Teşekkür ederim. (Diğer velilerle de bir giriş konuşması
yaptıktan sonra devam eder.) Bugün sizlere aile ile işbirliği yapmanın
çocuklarınıza yönelik yararlarından bahsetmek istiyorum. Grup toplantısı
planlamamdaki amaç; sizleri bu konuda bilgilendirmek ve sizlerin görüşlerini
almaktır. Toplantımız, 1 saat sürecek ve öncelikli olarak aile ile işbirliğinin
önemi üzerinde durulacak, sonrasında bu konuda neler yapabileceğimizi planlayıp
ortak kararlar alarak toplantıyı bitireceğiz.
Esra Hanım: Toplantılarda genelde
öğrencilerden şikayetler alıyorduk ama bu toplantı daha farklı olacak sanırım.
Sizi dinliyorum Kağan Bey.
Ahmet Bey: Bizlerin size
ne gibi bir yardımı olabilir ki?
Öğretmen: Öncelikle ‘Aile Katılımı Nedir?’ sorusunun cevabını
vereyim. Aile katılımı; anne-babaların çocuklarının gelişimlerine ve eğitimlerine
katkıda bulunmaları için organize edilmiş etkinliklerdir. Okulda verilen
eğitimin evde, evde verilen eğitimin okulda desteklenmesi, bir devamlılığın söz
konusu olması ve bu sayede hem okulda hem de evde çocuğun istenilen becerileri
kazanmasını amaçlıyoruz. Sizler günlük yaşamlarınızda çocuğunuz ile ilgili
birçok sorun yaşamaktasınız. Eğer olumlu bir okul-aile işbirliği yapabilirsek
bu sorunlarda ki düşüşü fark edeceksiniz.
Esra Hanım: Peki ama Kağan
Bey biz ne yapacağımızı bilmiyoruz.
Ertuğrul Bey: Yararlı olacaksa
yapmaya her zaman hazırız, ama Esra Hanım’a ben de katılıyorum.
Esra Hanım: Hocam ben de
tam olarak anlayamadım. Bilmiyorum faydalı olacak mı ama benim çocuk zor
öğreniyor.
Öğretmen: Haklısınız. Sizlere
aile katılımının neden önemli olduğunu anlatmak istiyorum. Sayın
velilerim ben burada hepinizin çocuğu ile belli ve kısıtlı saatlerde ders
işliyorum. Ancak çocuğunuz geri kalan zaman diliminde sizlerle birlikte. Eğer
benim işleğim konu evde sizle tarafından desteklenirse çocuklarımızın öğrenme
hızları da artacaktır. Biliyorsunuz ki çocuklarımızın bazı sınırlılıkları var
bunu niçin onları en güzel birlikle olarak destekleyebiliriz. Çocuklarımızın en
etkili öğretmenleri sizlersiniz ve onların en etkili öğreneceği ortam da
yaşadıkları evleridir. Bu yüzden ki hepimize eşit sorumluluklar düşüyor.
Emine Hanım: Hocam şimdi
sizin işlediğiniz konuyu çocuğuma mı soracağım?
Ahmet Bey: Hocam anlıyorum
ama nasıl çalışacağız?
Ertuğrul Bey: Hocam mesela siz
mevsimleri çalışıyorsunuz biz de evde mi çalışacağız?
Öğretmen: Evet Emine
Hanım, çocuklarınız sizlerle birlikte olduğu zamanlarda okulda üzerinde durulan
konular üzerinde çalışacaksınız. Ahmet Bey sizin sorunuzun cevabına gelecek
olursak, öğrencilerimin defterine her zaman işlenen konuyu yazacağım.
İstediğiniz zaman ise bana ulaşabilirsiniz. Ailenin okul sürecine katılımı
önemli, çocuklarınız için yararlı olacak, benim çalıştığım konuyu evde
çalışacaksınız. Fakat bunu ‘Nasıl yapacaksınız?’. Doğal ortamda o gün işlenen
konu renkler ise, çocuğunuz oyun oynarken oyuncaklarını renk çalışmaya da
vaktiniz yoksa evdeki rutinlerde renkleri söyleme şeklinde çalışabilirsiniz.
Özellikle anneler ev işlerini yaparken bir yandan da onunla çalışabilirsiniz.
Siz çamaşır asarken o mandalları sayabilir ya da renklerine göre mandalları
sınıflayabilir. Yemek yeme zamanında çocuğunuza kaşığı vermezsiniz, ondan bu
eksikliği fark etmesini beklersiniz. Onun kaşığı sizden istemesini
sağlayabilirsiniz. Ya da çorba için çatal koyabilirsiniz. Ancak gerekli
durumlarda ona yardım da edebilirsiniz. Örneğin kaşığın yokluğunu fark etmedi
ise sorular sorarak fark etmesini sağlayabilirsiniz. Ben çocuğunuzla göz teması
kurma çalışması yaptıysan sizde evde bu konu ile ilgili bir oyun
oynatabilirsiniz. Öz bakım becerisi olarak diş fırçalama çalışıyorsak siz de
doğal ortamda dişlerini fırçalarken yapması gereken basamakları söyleyerek ya
da model olabilirsiniz. Önemli bir nokta daha var çocuğunuzla konuşurken onun
göz hizasında konuşmaya ve göz kontağı kurmaya da dikkat etmeniz çok daha
etkili olacaktır. Çocuklarınızla çalışırken onlara küçük ödüllendirmeler
yapmalıyız. Size demiyorum ki isteği oyuncağı alın vs. çocuklarınızı yiyecek
ödülleri, oyunlar, etkinliklerle ödüllendirebilirsiniz. Bu sayede onlar da
sizlerle çalışmak isteyecek ve öğretimimizin kalitesi artacaktır.
Emine Hanım: Hocam bizim kız
cipsi çok sever. Bende etkinlik yaptırmak için cips alırım birazını yaptıktan
sonra cipsi bitirir. Sonra kalanını da yapmaz. Bilemedim şimdi.
Öğretmen: Emine Hanım çok güzel bir konuya değindiniz.
Sizlere bunu da anlatacaktım. Çocuklarımızı yiyecekler ile ödüllendirirken azar
azar vermeliyiz. Çünkü çocuğumuz yiyeceğe doyduğundu ödülümüz etkililiğini
kaybedecek bu da çocuklarımızla çalışmalarımızın yarım kalmasına neden
olacaktır. Bu yüzden uygun miktarda yiyecek vermeyi unutmuyoruz. Bu
anlattıklarımla ilgili sorusu olan var mı? Önerisi olan var mı?
Ahmet Bey: Kağan Bey aslında
bunlar yapılabilir. Fakat planlamamız gereken bir durum.
Öğretmen: Kesinlikle Ahmet Bey.
Esra Hanım: Peki. Ben de bu hafta Hakan
ile neler çalışabilirim?
Öğretmen: Hakan ile eşleme çalışıyorum.
Siz de bu çalışmayı evdeki aynı olan nesnelerle çalışabilirsiniz. Mesela aynı
mandalları göstermesi gibi.
Emine Hanım:Berfu için evcilik oynarken ne
yapabilirim?
Öğretmen: Çocuğunuzun ilgileri, sevdiği nesneler ve
etkinlikler üzerinden ilerlemek daha çok ilerleme kaydetmenizi sağlar. Berfu
evcilik oynarken ona oyuncaklar sayesinde eşyaların işlevleri hakkında bilgi
verebilirsiniz.
Öğretmen: Sizlerde evde
yaptığınız etkinlikleri de bana söylerseniz. Bende öğretimimi ona göre
şekillendirerek çocuklarınıza daha faydalı olabilirim. Aynı zaman da ödüllendirmeye
kullanacağım nesne ve etkinleri de sizlerden öğrendiğim zaman daha gerçekçi
olacak ve çocuğunuzun motivasyonunu yüksek tutabileceğim.
Ahmet Bey: En kısa zaman da gerekli olan aşamaları
yapmaya başlayalım. Ben size Hasan ile
ilgili bilgileri toplantı bitince anlatacağım.
Esra Hanım: Çok teşekkür ederiz.
Öğretmen: Sayın velilerim bir
takım olarak çalıştığımız sürece çocuklarımız için çok hızlı ilerlemeler
kaydedeceğiz. Tabi ki sizin yardımlarınızla… İlginiz için hepinize ben de
teşekkür ediyorum. Bir daha ki toplantıyı hep birlikte kararlaştırıp başka bir
mekanda yapalım. Özel soruları olan varsa onlarla ayrı ilgileneceğim.
Kişi isimleri hayalidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder