Kan Gruplarını Tanır
Dersin
Adı: Fen
Bilgisi
Öğrencilerin
Demografik Özellikleri
Özgür, 11 yaşında, hafif düzeyde gelişimsel
yetersizlik
Rıdvan, 12 yaşında, hafif düzeyde zihinsel
yetersizlik
Turgay, 11 yaşında, hafif düzeyde zihinsel
yetersizlik
Konu
Analizi:
-İnsanlarda dört çeşit kan grubu bulunmaktadır.
Bunlar; A, B, AB ve 0 şeklinde isimlendirilir.
-Kan grupları nelerdir?
1. A Kan Grubu: Alyuvarlarında
A antijeni, kan plazmasında ise anti-B antikoru (B çökelticisi) bulunur.
2. B Kan Grubu: Alyuvarlarında
B antijeni, kan plazmasında anti-A antikoru (A çökelticisi) bulunur.
3. AB Kan Grubu: Alyuvarlarında
hem A hem B antijeni bulunur. Kan plazmasında ise çökeltici madde yoktur.
4. 0 Grubu: Alyuvarlarında
hiç antijen taşımazlar, kan plazmasında ise hem anti-A hem anti-B antikorları
(hem A hem B çökelticisi) bulunur.
-Her bir kan grubunun RH
faktörüne göre “Negatifi” ve “Pozitifi” vardır.
-
1.Rh (+) Pozitif→ Kanın yapısında Rh antijeni bulunduranlar bu grubu
oluşturur.
-
2.Rh (-)Negatif → Kanın yapısında Rh antijeni bulundurmayanlar bu
grubu oluşturur.
Amaç: Bilimsel yöntem sürecini uygulayabilmek
Uzun Dönemli
Amaç: Öğrenciler,
bir dönemin sonunda kan gruplarını ve her bir kan grubunun pozitifi ve negatifi
olduğunu söyler.
Kısa Dönemli Amaçlar:
KDA-1
Araştırma soruları sorar.
KDA-2
Araştırma sorusu ile ilgili ön inceleme yapar.
KDA-3
Araştırma sorusu yazar.
KDA-4
Araştırmayı tasarlar.
KDA-5
Veri toplar.
KDA-6
Sonuca ulaşır.
KDA-7 Kan
gruplarını söyler.
KDA-8 Her
bir kan grubunun pozitifi ve negatifi olduğunu söyler.
Konu: Kan gruplarını tanır.
Materyaller: Kan grupları şeması.
Kullanılacak Pekiştireçler: Sosyal
pekiştireçler (aferin, bravo, kafasının okşanması, gülümseme)
Pekiştirme Tarifesi: Sürekli
pekiştirme tarifesi uygulanacaktır.
Giriş
Davranışlar: Çocuklar,
sizlerle daha önce kanın özelliklerini öğrenmiştik hatırlıyorsunuz değil mi? Bu
çalışmalarda öğrendiklerimiz nelerdi söylemek ister misiniz? Kanımızın akıcı
bir sıvı olduğunu ve kanın renginin kırmızı olduğunu öğrenmiştik. Şimdi sizlerle
kan gruplarını öğreneceğiz. Kan gruplara ayrılır mı? Kaç tane kan grubu vardır?
Bu sorular üzerinde sizlerden kısa bir süre düşünmenizi istiyorum.
Süreç:
1.SORULAR SORMA: Çocuklar, sizlerle daha önce
kanın özelliklerini öğrenmiştik hatırlıyorsunuz değil mi? Kanın özelliklerini
hep beraber tekrar sayalım ister misiniz? Öğretmen cevapları aldıktan sonra
öğrencileri soru sormaya yönlendirmek için yeni sorular sorar: Sizce kan
gruplara ayrılır mı? Öğrenciler sırayla: Bütün insanların kanı aynı mıdır? Her
insanın kanı farklı mı? Bir insanda kaç tane kan grubu vardır? Şeklinde sorular
sorar.
2.ÖN İNCELEME: Çocuklar,
sizlerden öğreneceğimiz konuyla ilgili bilgiler toplamanız için evde ailenizle
ve internetinizi kullanarak araştırma yapmanızı istiyorum.
Özgür, “Annem ve
babamla bu konuyla ilgili konuştum. Onlara sınıfta aklıma gelen ve defterime
yazdığım her insanın kanı aynı mıdır? Sorusunu sordum. Onlar da bana şöyle bir
cevap verdi; İnsanların kan grupları vardır. Dört ayrı kan grubu vardır”
Rıdvan, “Evde
babamla birlikte internet üzerinden araştırma yaptık. Kanın gruplara ayrıldığını
ve grupların A, B, AB, 0 olduğunu öğrendim.”
Turgay, “Evimizde
ağabeyimle birlikte tabletten araştırma yaptık. İnternette kan gruplarının dört
tane olduğunu, grupların pozitif ve negatif olarak ikiye ayrıldığını öğrendim.”
3.ARAŞTIRMA SORUSU: Kaç tane kan
grubu vardır? Kan grupları kendi aralarında nasıl ayrılır?
4.ARAŞTIRMAYI TASARLAMA: Öğrenci,
araştırma tasarlaması için yönlendirilir. Her insanın kan grubunun olduğunu,
kan gruplarının kendi arasında ayrıldığını nasıl kanıtlayabilirim? Kan
gruplarını şema üzerinde gösterebilirim. Kan gruplarının negatif ve
pozitiflerini şema üzerine yazabilirim.
5.VERİ TOPLAMA: Konu ile ilgili kaynak tarama
çalışması yapılmıştır. Kaynak taraması sonucunda aşağıdaki bilgilere
ulaşılmıştır;
1. Dört
çeşit kan grubu vardır.
2. Kan
gruplarından birinin A grubudur.
3. Kan
gruplarından birinin B grubudur.
4. Kan
gruplarından birinin AB grubudur.
5. Kan
gruplarından birinin O grubudur.
6. Her
bir kan grubunun negatifi ve pozitifi vardır.
6.SONUCA ULAŞMA: Yapılmış olan kaynak taramasının
sonucunda elde edilen veriler araştırma sorularına yanıtlar vermiştir.
DEĞERLENDİRME
Öğretim değerlendirilmesinde
ölçüt bağımlı ölçü aracı kullanılacaktır.
Bilimsel Yöntem
Sürecini Uygulama Ölçüt Bağımlı Test-ÖBT
BİLDİRİMLER
|
Ölçüt
|
Yönerge
|
Sonuç
|
ÖZGÜR
|
RIDVAN
|
TURGAY
|
|||
KDA-1 Araştırma soruları sorar.
|
%100
|
|
|
|
|
|
|||
KDA-2 Araştırma sorusu ile ilgili ön
inceleme yapar.
|
%100
|
|
|
|
|
|
|||
KDA-3 Araştırma sorusu yazar.
|
%100
|
|
|
|
|
|
|||
KDA-4Araştırmayı tasarlar.
|
%100
|
|
|
|
|
|
|||
KDA-5 Veri toplar.
|
%100
|
|
|
|
|
|
|||
KDA-6 Sonuca ulaşır.
|
%100
|
|
|
|
|
|
|||
KDA-7 Öğrenci kan gruplarını söyler.
|
%100
|
Kan gruplarını
söyle.
-
A
-
B
-
AB
-
0
|
|
|
|
|
|||
KDA-8 Öğrenci her bir kan grubunun pozitifi
ve negatifi olduğunu söyler.
|
%100
|
Her bir kan
grubunun pozitifini ve negatifini söyle.
-
A +
-
A –
-
B +
-
B –
-
AB +
-
AB –
-
0 +
-
0 -
|
|
|
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder